top of page

יום השואה 2021

סיפורי גרמניה שלי - או לפחות חלק מהם..


א. גדלתי בבית שבו לא רוכשים מוצרים מגרמניה, לא מבקרים בגרמניה ורק זוכרים שהצורר מקורו בגרמניה ושהנאצים רצחו בדם קר חלק גדול מהמשפחה המפוארת שלנו. גם בן זוגי גדל בבית עם ערכים דומים כך ששנינו לא תכננו איזשהו קשר עם גרמניה או עם גרמנים -- אבל ... חוקר נפלא מגרמניה פנה לבן זוגי לאחר שנפגשו מספר פעמים ברחבי העולם בכנסים מדעיים בהצעה להגיש בקשה לקרן המחקר של גרמניה ישראל (שכעבור כמה עשורים היתה לי הזכות להיות היו"ר השותפה שלה עם יו"ר שותף מהצד הגרמני). רז נענה לבקשה לאחר לבטים מתוך בדיוק החזון של הקרן, שהמדע הוא מעל לפוליטיקה ומהווה גשר לאיחוי ולחידוש הקשרים בן שני העמים. במהלך השנים הראשונות של מענק המחקר שהם זכו בו, החוקר הגרמני הגיע לארץ ואנחנו דבקנו בכך שאנחנו לגרמניה לא מגיעים. ברם הוא הפציר בנו והזמין שוב ושוב ולבסוף נעתרנו. הוא הגיע ואסף אותנו מנמל התעופה ישירות אליו הביתה - ואת הדלת פתחו שני ילדים יפי תואר בחלוקים מעל הפיג'מות ומיד יכולתי לזהות שאחד מהילדים הינו ילד מיוחד. התאהבנו באשתו ובילדים והם פתחו בפנינו את השער לגרמניה. מה עוד שאמו של אותו חוקר, היתה האשה הלסבית הראשונה בגרמניה שביחד עם בת זוגתה, אימצו ילד באופן חוקי לאחר מאבק (כל הפרטים באישורו). כך נפתחה בפני גם אותה שכבה של אנשים של גרמניה המודרנית, הסובלנית והמקבלת, זו שזוכרת ולא מוחקת. האמת - התאהבתי בגרמניה והרגשתי בה מאוד בנוח עד ש....


ב. אירוע אקדמי שבו הייתי אמורה להציג מדענית ידועה. כטבעי נברתי עמוק עמוק במרחבי ובעמקי האינטרנט וגיליתי שאביה היה אחד החברים הקרובים ביותר של אייכמן ושהיא בעצמה, שיחקה בילדותה על ברכיו (לדבריה). כשנפגשנו ערב קודם בקבלת פנים, רק סיפרתי לה מי אני ומהיכן אני מגיעה (משפחה גדולה שחלקה הושמד) ושקראתי אודותיה. היא מאד הופתעה שהגעתי גם למידע שהגעתי כי חשבה שכבר איכשהו נעלם במרחבי הסייבר. הבהרתי לה שחשוב היה לי להכיר אותה ולומר לה את מה שאמרתי ברם שכמובן שמחר ההצגה שלי אותה תכלול רק את מה שסיכמנו בהתכתבות מראש. למחרת היא בחרה לא להגיע לאירוע ולא שמעתי ממנה לעולם.


ג. נפגשתי עם מדענים גרמניים רבים בתור היו"ר השותפה של קרן המדע הישראלית-גרמנית GIF. כשאחד מהם בשיא התמימות אמר לי שהוא ממש לא מבין למה המדע בגרמניה כל כך התדרדר במאה השנים האחרונות ולמה אין להם כעת מדענים מובילים כפי שהיה להם בעבר כשהיו מעצמה מדעית, באוטומט עניתי לו ״מה זאת אומרת למה? כי רצחתם חלק גדול מאד מהם״. הוא החוויר ומיד הודה שאף פעם לא חשב על הקשר בן המדע לשואה.


ד. עד מתי הרגשתי נוח בגרמניה? עד אותו היום שבו במו עיני בטיילי ברחובות ברלין ראיתי תהלוכה של ניאו - נאצים, כן ממש ניאו - נאצים עם כל הלבוש וכל הסמלים וכל הכרזות ועל בשרי ובכל רמ"ח אברי חשתי והרגשתי באימה עצומה. הם עוד קיימים, לגמרי..


3 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page